måndag 4 juli 2011

Angående nattning och sömn


Jag tänkte att jag skulle dela med mig om lite tips angående nattning och sömn. När det gäller nattning så tror jag på rutiner. Samma rutiner varje dag i möjligaste mån. När det gäller nattningen så får Vincent en ny blöja och pyjamas strax innan 20.00. Efter det äter han sitt nattemål som jag brukar kalla den sista måltiden innan han ska sova. Strax innan 21.00 lägger vi ner Vincent i sin säng där han får lyssna och titta på sin sängmobil tills han blir så trött att han somnar. Somnar gör han ungefär vid 21.00 varje dag. Ibland kan han ha svårt att komma till ro och då gör jag som jag skrivit nedan.

När det gäller sömnen på dagen har Vincent oftare svårare att somna. Han är ofta gnällig en stund innan han somnar. Jag lägger ofta honom på sidan i spjälsängen eller vagnen om vi är ute där buffar lätt på honom, detta i samband med att jag pratar och säger att jag är där brukar göra att han somnar.

2 kommentarer:

  1. Ja det känns skönt att det blev en positiv upplevelse :) Jag blir också tårögd när jag läser andras berättelser.. speciellt nu i efterhand när man verkligen vet vad det är man läser om :P

    SvaraRadera
  2. Dags att börja med lite rutiner här med tror jag. Lexie somnar visserligen ungefär samma tid varje kväll... men då kan hon få somna lite var som helst.. i soffan... i famnen... i vagnen eller i sängen!

    Skönt är ju ändå att man vet att man äntligen får några timmar för sig själv/a i soffan innan man själv ska lägga sig!

    SvaraRadera