torsdag 6 maj 2010

Det finns idioter var man än befinner sig

Idag blev jag väldigt arg på en socionom som går sista terminen som jag. Läraren på seminariet frågade om det var något man ville yttra sig om. Därav berättade jag om att jag tycker det är för stort fokus på studieuppgifter under tiden man har praktik, detta kan bli en väldig stress för en.

Då yttrade sig den andra socionom och sa att vi har studiedagar. Ja det har vi sa jag men eftersom jag varit mycket sjuk blir det en extra stressad situation. Sedan har jag ju mått dåligt psykiskt då och då (vilket hon inte vet). Då sa hon att ja men då får ju du ta det på din fritid. Då svarade jag tillbaka att jag nästan bara jobbar kväll och detta blir en svårighet då. Då häver hon ur sig följande: " Ja men jag har faktiskt 5 dagar kvar tom så jag kan börja jobba på min praktikplats den 27 maj innan vi ens slutat". Jag svarade tillbaka att jamen vad bra då men jag känner faktiskt såhär. Den enda jag ville var att framföra min synpunkt på denna termin och ville absolut inte sitta och diskutera. Ibland förstår man sig inte på hur vissa kan häva ur sig sån skit. Vem bryr sig om hon har 5 dagar kvar? Ja hon tycker väl att hon är en sån bra socionom pga det men ja jag håller inte med.

En annan diskussion som blev idag var kring vilken lön man får efter att ha gått denna utbildning. Jag började denna utbildning med insikten att det är inte så bra betalt för socionomer. Detta verkar vara en överaskning för många. En annan socionom uttryckte att hon skulle gå ner 1500 i lön från det yrket hon arbetat med tidigare. Då sa jag att det är låg lön men man får tänka att man studerat för att få arbeta med det man brinner för. Då kontrade hon med att hon brann för det arbetet hon hade innan me. Då tänkte jag att varför har hon då studerat dessa år?

Var finns glöden? Själv känner jag att jag verkligen brinner för mitt framtida jobb där jag får möjligheten att hjälpa andra i livets kriser och prövningar. Visst det är inte jättebra betalt men att jobba med något meningsfullt ger min själ och mitt liv mer harmoni än vad pengar gör. Vad är pengar när man får göra det man drömmer om?


Älska livet som det är/ Anna

2 kommentarer:

  1. Nej de är verkligen inte någon skillnad, men de verkar vara generna =) Mammas mage syntes inte fören i vecka 20! De är ju faktiskt positivt även om man vill att de ska synas lite så här i början - de positiva, magen ska ju bara bli större! Då är de kanske bra att den inte har hunnit explodera redan ^^

    SvaraRadera
  2. Ja ok.Hehe explosionen kommer;)

    SvaraRadera