fredag 24 februari 2012

Tankar om kläder och Hen

Vincent 8 månader i en gul kofta från Åhlens som jag älskar, nu ligger den och väntar i lådan i några år för nästa barn!
När Vincent var nyfödd upp till några månader ville jag inte klä honom i så pojkaktiga kläder. Jag ville att han skulle se ut som en liten bebis precis som han var. Färger har alltid varit viktigt för mig att klä honom i. Jag är inte speciellt förtjust i det som finns på vissa pojkavdelningar i färgerna grått, beige och mörkblå. Det är så trist och tråkigt enligt mig. Jag älskar när barn har färger på sig. Därav är Lindex min favorit. Förut hade jag tankar om att jag inte ville ha klänning på en nyfödd flicka om jag skulle få det någon gång. Med precis samma tankegång som ovan att det inte skulle bli för flickigt . 

Nu efter att ha haft barn i snart ett år så tänker jag annorlunda. Jag lägger inte längre vikt vid att en nyfödd har klänning eller skjorta på sig däremot kan vissa kläder vara lite för "vuxna" för att jag ska vilja köpa det till en nyfödd. Jag köper kläder på både  flick och pojkavdelningen  och kommer alltid att välja mycket kläder med färg så länge jag får välja. Det kommer ju faktiskt en dag då barnen är så självständiga att de gör sina egna val. 

Apropå det här med Hen, varför vilja ta bort det vi är födda till? Kvinna och man, pojke och flicka. Jag tycker vi ska vara stolta över det vi fötts till.  Så nu har jag sagt mitt ! En annan som har sagt sitt kring detta är denna kvinna.


3 kommentarer:

  1. Svar:
    Tack så mycket, glad att du gillar dem :)
    har du haft en bra dag annars?

    SvaraRadera
  2. Hen har ingenting med att ta bort han eller hon eller man och kvinna att göra. Det är ett alternativ att använda när man INTE VET någons kön eller när det inte är relevant. Tex i instruktioner som riktar sig till alla istället för att skriva ut han/hon.

    SvaraRadera
  3. Det där med "Hen" är ju bara fjantigt tycker jag. Alla är ju lixom födda till ett kön. Varför får man inte vara det könet längre? Jaja, sjukt enligt mig iaf!

    Ang kläder så klär jag mina barn i det vi gillar. Sen skulle jag ju inte sätta på en pojke klänning. hahaha.. skämt åsido.
    Jag gillar med kläder med färg =)
    Kramar!

    SvaraRadera