onsdag 13 juli 2011

Babymassage

God förmiddag!
Imorse vaknade Vincentgubben redan klockan 07.20. Det var med tunga steg jag gick upp och vände honom på sidan. Han var trött och somnade om. Åh vilken tur jag hade! Sedan tog vi sovmorgon till 10.20. Det var längesedan Vincent sov så länge! Numera vaknar han mellan 8.00-9.00. Så idag var det extra lyxigt!




Har ni förresten provat babymassage?


Jag gick ett par gånger på Bvc träffar där min Bvc sköterska lärde ut massage. Det var mysigt och Vincent gillade det men ibland blir saker bortglömda. Men imorse fick han lite ben och fotmassage. Helst ska man använda en kallpressad vegetabilisk olja eftersom den lättare går in i huden under massagen. Nedan beskriver jag lite hur man gör benmassage för den som är nyfiken på att prova.


Indisk mjölkning

Forma handen som ett C och stryk växelvis med höger och vänster hand från låret mot foten.

Svensk mjölkning

Forma handen som ett C och stryk växelvis med höger och vänster hand från foten mot låret.

Rulla benet
Rulla benet mellan händerna. Börja från låret till fotleden.

2 kommentarer:

  1. Skönt att han sover så länge. Här brukar det vara morgon vid sex-tiden, plus matdags nån gång per natt. :-)

    Vi har också gått på babymassage, och bl.a. lärt oss samma benmassage som er. Visst är det mysigt. :-)

    SvaraRadera
  2. Det gick jätte bra idag med vaccinationen , Vilja var mycket tuffare än mamma... Har nog spänt mig inför detta så nu är jag helt slut ;)
    Fin den nya headern är!!!

    SvaraRadera