onsdag 3 augusti 2011

Äppelpure med Kanel

Åh vad jag har börjat gilla detta med att tillaga barnmat. När man känner att man lyckas och att Vincent gillar maten då blir man glad och motiverad till att fortsätta. Ekonomiskt är det definitivt med!Idag gjorde jag äppelpure. Det var första gången men det fick fin fint. De smarta och fina burkarna jag har shoppade jag från Baby revolution när jag var där igår. De är av märket Nuby, rymmer 118 ml och kostar 49:- för 6 st.



Äppelpure:

Först kokade jag äppelbitarna i 10 min. Sedan hällde jag av spadet för att spara det. När jag hällt av spadet mixade jag äppelbitarna och fyllde på med lite spad för att få en bra konsistens. Slutligen hade jag i Kanel. Vincent har provsmakat och det verkade gå hem vilket är kul.

Uppdatering: Till puren använde jag 3 st äpplen, en matsked olja när jag mixade och lite kanel. Angående utslag för kanel så får man prova sig fram vad ens barn tål, alla är dem unika.

9 kommentarer:

  1. Hur förvarar du dem sen? Går det att frysa fruktpuré?

    SvaraRadera
  2. Ja han växer jättemycket ;) Dregglisen är köpt på Ullared ;) Okej men det låter ju super med vagnen! Men vad kostade den?

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med ny vagn!! :) Den ser jättefin ut! Röda vagnar är skitsnyggt!

    Ja du gjorde ett sånt inlägg också har jag läst det hos någon mer mammabloggare, kul att göra ett eget. Tack för inspon! :D

    SvaraRadera
  4. Glömde svara på det om dinapparna! Jo vi har storlek 3 på napparna men det är inte det för han har ätit fortare en så innan. Han äter fort när han äter också eller hur man ska säga. Men han blir nöjd och protesterar redan efter några klunkar oftast nu och man får prova igen efter en stund. Då tar han lite till och sen får man hålla på så! :S Nån period hoppas jag!

    SvaraRadera
  5. Wilda fick utslag av kanel. Tror inte att för mycket av det är så bra, men så klart i liten mängd...

    SvaraRadera
  6. Alla är så himla duktiga på det där med att laga eget!! Jag kommer väl kanske också till det nån gång, men sen Lexie blivit 4 månader har vi typ vart på resande fot och då blir burkmat bäst. :)

    Men duktig är du!

    SvaraRadera
  7. ååh va muums!
    Men hur länge kan man ha dom i kylsskåp då?:)
    Måste provas.

    SvaraRadera
  8. Vad duktig du är ! jag gjorde min första puré igår och det var ju faktiskt superskoj :D hoppas att Alva gillar den ;) haha

    SvaraRadera
  9. Det ska jag testa och göra, köpte på mig lite burkar idag som för just barnmat så jag måste ju fylla dom med något =)

    SvaraRadera