onsdag 4 april 2012

Socionomkarriären

Mer än mycket annat har jag velat börja arbeta som Socionom de senaste halvåret. Tanken var att jag skulle börjat arbeta när Vincent var ett halvår och att Mikael skulle ta över föräldraledigheten. Men ibland blir det inte som man vill och tänkt sig.  Jag har sökt otroligt mycket arbeten, fler än jag kan räkna till. Arbetsmarknaden för Socionomer är i balans men det finns ändå mycket arbeten. 

 Det som är problematiskt är att arbetsgivare ofta söker någon som har flera års erfarenhet av tex utredning. Jag har en del erfarenhet av att arbeta inom socialt arbete men inte av utredning. Detta i sig leder till att det blir svårare att få erfarenhet och ett arbete. Sedan kanske en del tycker att jag kan ta vilket arbete som helst men det skulle stjälpa mig mer än att hjälpa eftersom jag behöver få in en fot inom socialt arbete.

Även om jag har velat börja arbeta så har det varit fint att få se Vincents utveckling.

4 kommentarer:

  1. Inte lätt det där, sett på mina gamla kursare att det är få av dem som fått "riktiga" socionom/handläggarjobb efter examen, nu är det iofs knappt ett år sedan de gick ut, men endå

    SvaraRadera
  2. Usch då, hoppas du blir bättre snart. Här verkar det dock inte bli värre så jag tror jag kan utesluta något med bihålorna nu.

    Vad fint att få läsa dina tankar om det här med att svara på kommentarer! :)

    Sen håller jag med dig om att det på ett sätt är bättre att försöka hitta jobb inom socialt arbete direkt istället för att t.ex. ta jobb som vårdare eller något för det är ju ändå socionom du är utbildad till och så länge ni klarar er rent ekonomiskt så är det bara att söka på! Hoppas du får in en fot någonstans och kan börja samla erfarenhet! Det är ju det som är det svåra i samhället, att man ska både ha utbildning + erfarenhet, men man måste ju få börja någonstans.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Är det svårt att hitta vikariejobb också? Att få fast anställning direkt har jag hört ska vara jättesvårt. Håller själv på att utbilda mig till socionom. Jag hoppas du hittar det snart!

    SvaraRadera
  4. Oj...Jag studerar till socionom och har redan, under mina studier, vikarierat på "riktiga" socionomjobb. I sommar ska jag arbeta på försörjningsstöd, t.ex. Så i Sthlm. verkar det inte vara så svårt. Funderar lite över om din ålder kan vara ett hinder?

    SvaraRadera