lördag 22 oktober 2011

Om amning


Den senaste tiden har jag alltmer kommit till insikt om varför inte amningen fungerade för mig. Som jag skrivit tidigare fick jag ångest och slutade då, HÄR kan du läsa mer om det. I grunden handlade det kanske inte om att jag fick ångest av själva amningen. Vi stannade på BB i 1,5 dygn. Under den tiden fungerade amningen väldigt bra och då trodde man att allt skulle fungera likadant hemma.

Men så blev det inte. Vincent var arg och ledsen och ja man kan nog säga hysterisk just när han inte fick mat ur brösten. Det blev inte lättare med att ha besök i början. Jag fick nämligen ingen ro till att amma då. Det var väldigt mycket stress som blev av allt detta. Då kom ångesten som ett paket på posten. I efterhand förstår jag att den kom. Det var nästan givet.

Nästa gång om vi får ett syskon till Vincent så har jag denna erfarenheten i ryggen som påminner mig om att ta det lugnare, inte ha så tidiga besök så att vi kan få ge amningen en chans. För det är det jag vill göra nästa gång. Men det gör mig inte till en bättre mamma. Man är lika bra mamma när man ammar som när man ger ersättning. Det är bara kärlek på olika vis.

Kram Anna

1 kommentar:

  1. Blir du ofta ifrågasatt varför du inte ammar? tex vid tillställningar med mycket folk?

    SvaraRadera