söndag 11 december 2011

Saffranstryffel

Nu när tredje advent är här så börjar nog allt 
fler att göra julgodis hemma i sina kök. 
Jag har gjort två olika saffranstryfflar i veckan. 
De blev himla fina och enligt min 
 sambo Mikael var det svårt att bestämma vilken som var godast. 


  Saffranstryffel  ca 30 st 250 gram ljus blockchoklad , 2 msk smör,1 paket saffran(0,5gram)
  0,5 dl matlagningsgrädde. 

Om du vill göra vit saffranstryffel kör du på samma recept  men då tillsätter du vit choklad istället för ljus choklad och  även 1 dl kokos.                       
 Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Smält sedan smöret i en kastrull och blanda i saffran. Blanda alla ingredienser med den smälta chokladen och rör om. Ställ in i kyl eller frys tills tryffelsmeten stelnat. När smeten har stelnat rulla rulla tryfflarna för att sedan rulla dem i någon garnering.  På mina har jag valt att använda kokos och krossad saffransbiscotti som jag bakat vid ett tidigare tillfälle. Man kan även använda hackade nötter, hackad polkagris och kakao. Låt fantasin gå loss! 

Lägg sedan de färdiga tryfflarna i en fin burk eller i cellofanpapper. Förvara helst i kyl eller frys. Om du provar receptet så får du gärna kommentera  eller maila hur det gott och länka till en bild, det vore superroligt! Lycka till med julgodiset!
Glad tredje advent på er!



                                                                    


                                                                       


3 kommentarer:

  1. Men åh vad gott!
    Själva fick vi till lite pepparkaksbak i helgen. Alltid något =)

    Ska fundera lite med det här med rabattkoderna med... Känns som det inte är tid för att dra igång det nu i jul ändå när det är fullt upp med annat =) Kramar!

    SvaraRadera
  2. Önskar detsamma då jag själv inte använder facebook (typ bara du och jag i hela världen kanske? haha), men tyvärr är det företagen som sätter de reglerna (brukar dock försöka ha tävlingar utan facebook, brukar jag inte? Nu blev jag osäker, men jag tror det, ibland bara med extralott om man gillar på FB) :( Kramar!

    SvaraRadera