lördag 3 december 2011

Vår middag och recept


Något som kanske inte alla vet här är att jag i grunden är utbildad till kock. Jag har alltid gillat att laga mat men inte så mycket så att jag vill arbeta med det om det inte vore tv kock då hihi. Jag är en sådan som går på känsla när jag lagar mat och jag använder sällan recept. En rätt som har blivit vår favorit den senaste tiden här hemma är min lasagne med parmesanost. Det är som jag skrev tidigare idag underbart god och det är himla enkelt. Få ingredienser(och bra råvaror) och enkelt att göra. Sån matlagning älskar jag! Inga krusiduller här inte.

Sätt ugnen på 225 grader. Efter det steker man all lök och hälften av vitlöken litegrann. Sedan tillför du köttfärsen. När köttfärsen är har fått fin färg ha i 2,5 dl grädde och 1 burk krossade tomater och salta/krydda. Koka sedan upp 2,5 dl matlagningsgrädde med resten av vitlöken och lite av osten, salt och en tsk sirap kan man ha i för att förhöja smaken. Låt koka tills det tjocknat lite. Nu är det bara slutfasen kvar, lägg lager på lager med köttfärs och lasagneplattor i en form, ha ostsåsen överst med resten av parmesanosten. Låt stå i ugnen i 20 min. Avsluta med lite persilja på. Härlig söndagsmiddag kan det bli !

500-700 gram köttfärs
2 paket med färska lasagne plattor
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor beroende på hur mycket vitlök man vill ha. Jag älskar vitlök och har 4 i min lasagne!
5 dl matlagningsgrädde
1 burk krossade tomater
1 paket med skivad parmesanost ca 1 dl
Valfri mängd av salt och vitpeppar

1 kommentar:

  1. hade ingen aning om att du var utbildad kock, vad coolt!
    brukar ha både parmesan och mozarella i lasange =)

    SvaraRadera