torsdag 3 november 2011

Barn slår sig

Såg du programmet Kalla fakta igår som handlade om barn som slår sig på förskolan? Jag tittade bara en snabbis sedan valde jag att stänga av. Något som jag märker är att föräldrar reagerar starkare om barnet har gjorts sig illa på förskolan.Vi har kommit till ett skede där saker inte får hända. Varken hemma eller på förskolan får det hända något med dessa barn. Men det är värre om vi har lämnat över ansvaret till någon annan.

Något som är ett fakta är att barn slår sig. Verkligheten ser ut och alltid kommer att göra det även om vi inte gillar att se våra barn ledsna eller skadade. Vi kan inte rädda våra barn från att göra illa sig. Det är en del av att lära sig livet. Ska vi verkligen försöka skydda våra barn till varje pris? Nej det tycker inte jag.Alla borde läsa boken I trygghets-narkomanernas land, Sverige och det nationella paniksyndromet av författaren David Eberhard. Den är verkligen jättebra!


Jag kan inte skydda dig från livet. Men jag kan finnas där när du ramlat och trösta dig. Jag älskar dig!

7 kommentarer:

  1. Verkligen bra skrivet!
    ...och det är därför jag inte tittar heller - orkar inte panika!

    SvaraRadera
  2. Jättebra skrivet och väldigt bra bok! Läst den efter, om de lättkränktas land? Också jättebra!

    SvaraRadera
  3. Klart att barn slår sig, och det måste dom få göra. Det är en del av livet, och deras utveckling. Men Kalla Fakta igår var mer inriktat på allvarliga olyckor som händer på förskolor, som kan gå så långt att ett barn dör. Mycket pga. av att personalen inte har full uppsikt. Det är inte okej.

    SvaraRadera
  4. Jag såg programmet och jag tycker att det är förjävligt att EN förskolelärare ska vara ensam med sju barn, det är som bäddat för att något ska hända - man kan inte ha koll på sju stycken samtidigt som springer åt varsina håll och vill göra olika saker. Sen att hon lämnar gården, det är inte acceptabelt - och hade hon haft sunt förnuft så hade hon stannat kvar.

    SvaraRadera
  5. vilken söt son du har & jätte fin blogg!
    vill du följas åt på Bloglovin :)?

    SvaraRadera
  6. Man kan ju inte linda in dem i bomull =( Men det finns ju gränser

    SvaraRadera
  7. var total motståndare till såna som skickar ut filmer tills jag blev övertalad av en kompis och dessutom fick buzza det... Nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka.. men beror nog på hur mycket film man ser!

    Hmm, drama och komidier.. Såg "remember me" här om dagen, den var oväntat bra!

    SvaraRadera