onsdag 15 september 2010

Bäckenträning

Jag har nu varit hos sjukgymnasten. Var där i en hel timme. Först kände hon på kroppen en del och sedan började hon visa olika övningar jag ska göra för att minska min smärta. Hon pratade även om saker jag ska undvika. Jag tänkte att jag kan dela med mig av tipsen hon gav mig.

Tips vid bäckensmärta

Variera din arbetsställning ofta

Ha stadiga skor

Undvika trappor och om man inte kan ska man gå med båda fötterna på varje trappsteg

Sitt inte med benen korsade

En kudde i svanken kan vara bra när man sitter

Undvika att lyfta och bära

Fysisk aktivitet

Sitt ner vid påklädning

Gymnastikprogram för bäckensmärta(infoblad jag fått hem men finns även på internet)

Och sist men inte minst knip med bäckenbotten dagligen


Fick lära mig en helt ny sak idag. Kvinnor som fött barn ska knipa varje dag. Hade jag verkligen ingen aning om.

På ett av informationsbladen jag fick finns det ett citat som lyder:

"Knip varje dag - det är en bra vana livet ut"

Så nu gäller det att knipa, tänk vad vi kvinnor går igenom. Men detta ska bli rutin nu. Viktiga grejjer!

1 kommentar:

  1. Ja, du har förmodligen helt rätt :)

    Jag gör massa olika bäckenövningar hos min fysio varje vecka, jättebra! Då ska man hålla på och knipa hela tiden, men hon kallar det att "lyfta bäckenet" hehe :)

    SvaraRadera