fredag 3 september 2010

Föräldraroll / förebild

Mycket frågor väcks i efterhand att man varit på inskrivning hos barnmorskan.
Hon undrade bland annat hur jag växt upp och på så sätt få en insyn i vilka förebilder jag har som blivande förälder.

Har nämnt det någon gång förut. Men tänkte att jag gör det igen. Jag har haft min uppväxt hos min pappa sedan jag var 10 månader. Många som blir chockade när de hör det. Första frågan som brukar dyka upp är var har din mamma varit/ hur kommer det sig? Det är ett känsligt ämne det här med min mamma men jag har nu ändå valt att dela med mig lite ändå.

Min mamma har varit sjuk sedan hon var 23 år det vill säga så gammal som jag är. Hon har haft en svår variant av MS. Endast 1-2% av de som får MS får en så aggressiv typ. När jag var liten kunde hon tillslut inte ta hand om mig och min bror vilket ledde till att pappa var tvungen att ta över hela vårdnaden för att vi skulle ha det bra. Sedan har hon blivit sjukare och sjukare och i dagsläget har hon knappt ingenting kvar. Jag har haft en förälder i mitt liv och det är min pappa. Min mamma har aldrig kunnat vara en förälder. Ja hon var det när jag var spädbarn men inte längre än det. Jag har haft en bra uppväxt hos min pappa, han har varit i den mån han kunnat både en mamma och pappa. Han har varit en enastående förälder som verkligen ställt upp. Mycket mer än de som haft två föräldrar enligt mitt tycke.

Sådan vill jag bli. Det är en fantastisk förebild jag har!

1 kommentar:

  1. Intressant att läsa och fint skrivet! Eller hur, lite kul med en kronärtskocka men mycket fint:) Kramar

    SvaraRadera