tisdag 7 september 2010

Tema: Döden



Döden är det sista som händer i en människas liv. I alla fall i ett liv här på tellus. Vad som händer efter döden vet ingen säkert. Men det finns många skilda meningar om det.Döden är ofta något som skrämmer och något abstrakt som är svårt att förstå. Det finns en stor rädsla därute över att inte längre leva. Vad är det då man känner rädsla över?

Det skulle kunna vara följande:

Att man inte fått uppleva allt man vill

Att man lämnar de som älskar en

Att man lämnar yngre barn efter sig

Att det är abstrakt och att man vet inte vad som händer sedan helt säkert

Att inte längre få vara med dem man älskar


Jag känner ingen rädsla för att dö. Min rädsla ligger i att andra i min omgivning ska dö. Det kan vara en smärtsam väg till döden . Men jag anser att det är svårare att vara den som är kvar i livet än den som inte lever längre. Vara den som känner tomrummet, sorgen, tårarna. Men vi vet alla att människor i vår omgivning kommer att dö. De människor vi växt upp med som vi kanske önskar skulle leva hela vårt liv gör det inte. De kan inte leva för evigt. Ingen kan det. Det är en naturlig del av livet. Alla kommer vi att möta död, sorg och smärta, det är en del av livet. Men det betyder inte att man inte kan komma tillbaka till att känna lycka och tacksamhet för just livet.

Men döden är inte bara sorg och smärta. Det kan även vara något vackert. Att någon slipper lida mer är för mig vackert samtidigt som det kan vara svårt. Jag tror att alla liv ger fotavtryck i denna värld. Vissa lever många kapitel medan andra bara ett enda. Men oavsett hur många kapitel man fått leva så tror jag på en mening med det som händer. Jag tror även att om man ser en mening med det som händer i ens liv har man lättare att se de saker i livet som ger en hopp och lycka.

Du kommer aldrig mer tillbaka
Och ingen vet var du gått
Så gärna skulle jag vilja resa dit du farit
Om jag förmått att ge dig något på vägen
hålla din hand, säga ditt namn och visa dig var du ska gå
Där på andra sidan, där på andra sidan dit jag inte kan gå
/ Vers från låten Andra sidan - Sofia Karlsson

Hur ser du på döden?

Föresten har du något ämne du skulle tycka vore intressant om jag skrev om i mina temainlägg här på bloggen?

1 kommentar:

  1. Jag är rädd för döden, att bara försvinna och aldrig mer få "vara" här i den personen jag är nu..
    Jag tror också på änglar, själavandring osv. Att man går vidare men i en annan kropp, inte bara försvinner.
    Vi har ju ett köks-spöke här hemma som vakar över oss, en äldre man som är supersnäll, något jag mårkte av när jag var som djupast i min deprission..

    Ja jag äter antideprissiva sen ca två år tillbaka, har bytit ngr gånger men de jag ahr nu, och de enda som fungerat, har jag ätit i kanske ett år? Varken vill sluta eller tror jag klara mig utan dem heller.. inte riktigt än iaf..

    Kram

    SvaraRadera