måndag 30 augusti 2010

Om att hitta sin roll och plats

Sedan jag blev färdigutbildad socionom och sambo har det varit lite svårt att hitta min roll och plats.Väldigt mycket har förändrats i mitt liv. Förut hade man alltid skolan. Sin trygga punkt. Något man verkligen ville och kämpade med. Sedan nådde man målet och blev färdigutbildad. Under sommaren jobbade jag inom hemtjänsten och då hade man en struktur för ett tag. Nu har jag inte längre kvar den strukturen jag hade. Det är tungt att vara arbetssökande men jag är väldigt glad över att jag har min utbildning i bagaget. Däremot är det en väldigt tuff arbetsmarknad just nu inom socialt arbete vilket gör att det inte finns så mycket jobb jag kan söka. Nu har jag ju ett Timvik jag väntar på att få svar på. Det vore toppen att få det. Att känna att man har en meningsfull vardag där man gör nytta. Just nu känns det inte som att jag gör så mycket nytta. Detta beror ju mycket på att jag orkar inte så mycket pga min trötthet. Men jag försöker att ta ett steg i taget för att känna mig tillräcklig.

Men att hitta min roll och plats här i Stockholm har inte bara med jobb att göra. Det handlar även om att jag saknar vänner från Örebro och är ganska ensam på det sättet här. Förövrigt är jag verkligen glad och känner stor lycka över att vara blivande mamma och bo tillsammans med kärleken. Men ja det blir ensamt när man känner att det inte finns så många att prata med förutom Mikael.

Kanske finns det någon därute som också har svårt att hitta sin roll i det nya livet?

10 kommentarer:

  1. Känner igen mig av det du skriver om att inte ha någon annan än sin sambo att prata med. När jag var färdigutbildad från gymnasiet flyttade jag direkt ihop med min sambo i en liten stad där jag inte kände någon. Jag hade ingen skola eller något jobb att gå till. Det blir så otroligt ensamt.. :/

    SvaraRadera
  2. I 1,5 år efter gymnasiet hade jag endast ägnat mig åt lite timvikariat på några förskolor där vi bodde då. Så då bestämde jag mig för att plugga vidare, och socionomutbildningen verkade intressant. Så då flyttade vi in till Örebro. Men känner ingen här heller. Men har ju skolan, och det är otroligt skönt. Många som tycker att jag borde väntat med barn tills efter utbildningen, men tycker att det är skönt att ha den som en trygghet och något att gå tillbaka till..

    SvaraRadera
  3. Tack! Håll tummarna vid 9 imorgon bitti ;)

    SvaraRadera
  4. Förstår att det känn svårt! Var arbetsökande ett tag efter min första son och det var långa månader. Nu är jag föräldraledig men har skolan att komma tillbaka till, läser till lärare och har 3år kvar från och med januari. Är redan nu nervös över jobb när jag är klar..

    SvaraRadera
  5. Ser att det väntas barn. Grattis. Mår bra och så?

    SvaraRadera
  6. Ibland kan det kännas så som du beskriver, att man inte hittat sin roll ännu. Speciellt närman flyttat till en ny stad där man inte känner någon, men när du väl fått ett arbete så kommer du få en roll där och på sätt även nya vänner.

    Ser det tungt ut på arbetsmarknaden i Sthlm? Eftersom man kan jobba med det mesta som socionom så känns det som att det borde finnas en del jobb, men så kanske inte är fallet? Jag läser själv till socionom (går samma klass som Josephine)och hade tänkt flyta tillbaka till Sthlm när jag blir klar och jobba där.

    Försök ta det steg för steg, allt brukar lösa sig inom sinom tid.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  7. Tack :D Jag har liiiite känningar, har dock sovit lite nu så har inte känt av det, men det molar i ryggen och har lite blodblandade flytningar så hoppas kan man ju!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. när dit barn kommar får du en hell ny rolle/plats igen så bara tag det lungt och njut

    SvaraRadera
  9. Ja gud! Jag kände samma när jag flyttade till Sthlm, med det löste sig så fort jag fick jobb coh goa arbetskompisar. Om du inte får jobb innan får du väll hoppas du klickar med ngn på föräldragr?? Annars är det svårt ja..
    Och som ny i denna stad är det verkligen svårt att få kontakt har jag märkt.. Örebroare är svåra ;) Hoppas du inte tar illa upp nu!? såg att du kom härifrån..

    Och tack för din omtanke! Gulligt av dig =)

    SvaraRadera