torsdag 26 augusti 2010

Ultraljud och tankar kring svåra prövningar i livet

Strax efter senaste inlägget tänkte jag ligga i sängen och vila. Vilan blev till 3-3,5 timme sömn. Vilken tröttis jag är!

Igår fick vi en remiss till Ultraljudet. Det blir den 11 okt när jag är i vecka 19. Blev så glad inom mig så jag höll på att börja gråta. Tänk att vi ska få se vår trollunge! Vårt egna lilla barn. Tror att det verkligen kommer att få oss att förstå att vi ska bli föräldrar snart då. Fortfarande är det ganska abstrakt och otroligt. Otroligt att vi fått den lycka som det innebär. Trollungen var planerad men vi lyckades första gången så det har aldrig varit någon kamp för oss.

Ibland tänker jag på de som har svårt att bli med barn och verkligen kämpar eller de som är ofrivilligt barnlösa. Det måste vara väldigt tufft! En slags kris som leder till en sorg man på något sätt måste ta sig igenom. Jag tror på människans förmåga att ta sig igenom väldigt svåra prövningar man ställs för i livet. Jag har själv upplevt det. Vissa slutar tro på en mening när det gäller väldigt traumatiska saker tex: när barn dör, ungdomar tar livet av sig. Det kan kännas otroligt orättvist men jag anser att det finns en mening med allt som händer oss oavsett hur traumatiskt eller svårt det är. Livet är en gåva och det är till låns. Vi lever på lånad tid. En tid vi ska ta vara på. Man kan likna livet vid kapitel, vissa människor lever 80 kapitel medan andra lever 1 kapitel. Alla människor lämnar avtryck medans de lever och dessa har påverkat andra människors liv .

3 kommentarer:

  1. Ja, jag tror också att allting har en mening här i livet även om det vissa stunder kan vara svårt att förstå varför vissa hemska saker inträffar..

    Jag pluggar till socionom, ska börja termin 2 nu på måndag. :) Jag brukar ha svårt för att plugga på så där bestämd tid, t.ex. vid nationella prov och så, brukar få hjärnsläpp. Så är lite orolig ang salstentan faktiskt, men som sagt. Jag tänker positivt kring det hela :)

    SvaraRadera
  2. Imorgon bitti åker vi, så nu är det inte många timmar kvar :D

    SvaraRadera
  3. Jossie: Jaha va roligt att du studerar till socionom. Jag är nyutbildad socionom från Örebro om jag inte nämnt det tidigare eller om du sett det på min sida.

    Man är alltid orolig/nervös inför första salstentan. Men det kommer att gå bra för dig:) Kram


    I väntan på liten: Oh härligt och slappna av:)

    SvaraRadera