lördag 14 augusti 2010

Tankar om föräldrapenning

Snart ska vi ta och boka in ett möte på försäkringskassan. Vi tycker det är bäst att ses öga mot öga då försäkringskassan verkar vara en krånglig verksamhet. Bäst att få riktigt service utan en telesvarare!

Vi har tänkt en del på föräldrapenningen på senaste tiden och bestämt oss för att ungefär dela lika på föräldradagarna. Vi tycker att det är viktigt att båda tillbringar mycket tid för att knyta an till barnet. För mig känns det väldigt viktigt att ge Mikael en kommande stor plats i barnets liv. Kanske beror det en del på min uppväxt där jag växte upp med min pappa sedan 10 månaders ålder och han har varit en enastående förälder som alltid stöttat och uppmuntrat mig genom livet. Kanske beror det även till stor del på nya/kommande ideal där pappan är lika viktig förälder som mamman.

Vår föräldraskap ska vi börja med att dela tillsammans. Vi ska vara hemma tillsammans den första 1 - 1,5 månaden. Det känns viktigt att komma in i föräldraskapet den första tiden tillsammans och axla ansvaret på båda två när det är den första och kanske mest jobbiga tiden med en liten bebis.
Sedan ska jag vara föräldraledig det första halvåret och Mikael det andra halvåret.
Hur gjorde ni, gör ni? Vore trevligt att veta hur andra lagt upp det ?

2 kommentarer:

  1. Kanon ju att ni ska dela lika! Här hemma ska det dock inte delas något, jag har fått alla dagar av S så jag kommer satsa på att vara hemma helhjärtat :)

    SvaraRadera
  2. Ja det känns bra. Man får göra det som känns bäst för en. Kram

    SvaraRadera