torsdag 7 oktober 2010

V.19

Nu är vi alltså inne i vecka 19. Det känns overkligt! Jag har gått ca 45 % av min graviditet dvs snart halvtid.

Vecka 19 enligt familjeliv.se


Kroppen
: Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”. Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.


Fostret
: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.


Egna tankar:
Ja nu är det snart halvtid. Jag känner mig stolt över att ha genomgått så lång tid av graviditeten . Reflektion över det som komma skall sker varje dag. Foglossning har jag inte alls i nuläget, jag hoppas på det bästa att jag slipper stora problem med det igen. Har börjat känna bebisen allt mer och min sambo har med fått känna vilket är underbart. Annars längtar vi massa till ultraljud som vanligt men nu är det verkligen inte långt kvar.

V.19

3 kommentarer:

  1. Tvättmaskin har vi i lägenheten, vilket jag är otroligt tacksam över nu när vi får barn. Men bodys och tröjor är absolut något vi behöver mer av :)

    SvaraRadera
  2. Ja, kanske skulle göra det. Måste ha påslakan och lite grejer till oss, sedan skulle jag ju kunna köpa lite smågrejer till lillis också, typ sötbädd + överdrag (har hittat några på hemsidan), badbaja och sånt.

    Det dumma är att det ofta blir ganska mycket när man väl är där, och eftersom vi bor i en storstad har vi ingen bil och jag får ju inte bära för tungt. Så vi får se :D

    SvaraRadera
  3. Söt mage du fått! :) Tänk att det ligger små bebisar i våra magar, ååååh :D

    SvaraRadera