måndag 3 januari 2011

Förlossningsbrevet

Tänk att den kommande smärtan ska ge oss något så fint som dig. Underbara smärta!


Förlossningsbrevet är klart nu. Tänkte att ni läsare skulle få ta del av det.

Önskemål inför förlossningen


1. Finns det något vi bör känna till om
Dig för att kunna ge Dig stöd
och underlätta födandet?

Jag ser mig själv som en person som inte ger upp utan reser mig
efter varje fall. Jag ser förlossningen som en spännande upplevelse.


2. Har Du deltagit i någon förlossningsförberedande aktivitet? Vilken?
Jag och pappan ska delta i BB Stockholms föräldraträffar.

3. Finns det något särskilt som Du idag tror att du vill ha hjälp med under förlossningen?
Jag behöver få i mig mat och vätska av min partner.
Jag behöver uppmuntrande ord från både partner och barnmorskor.


4. Tror Du att Du kommer vilja ha smärtlindring i samband med Ditt födande?Om ja. är det något speciellt Du tror att Du vill eller inte vill ha.
Jag vill ha lustgas, pilatesboll, bada , massage av min partner
och jag är öppen för att prova akupunktur.
Jag vill inte ha några andra medicinska smärtlindringar utöver lustgasen.


5. Finns det något Du känner oro för i samband med förlossningen?
Inte vad jag i nuläget kan komma på.

6. På vilket sätt kan vi bäst stödja Din make/partner i
hans/hennes roll under förlossningen?

Hålla partner underrättad om vad som händer.

7. Andra önskemål som Du eller Din partner har?
- Jag önskar att vara uppe så mycket som möjligt under förlossningsarbetet
- Jag vill inte föda enligt den speciella Danderydmodellen
- Jag önskar att stå på knä i sängen i utdrivningskedet
- Jag önskar att ha barnet i min famn på direkten
- Min partner önskar att klippa navelsträngen
- Om jag inte längre kan fatta beslut vill jag att min partner beslutar åt mig.
- Jag önskar att ha något doftljus och lugn musik
under förlossningen (som vi har med oss i bb-väskan).
- Jag önskar att få hjälp med amning.
- Jag och min partner önskar att få njuta av vårt nyfödda barn ifred timmen efter förlossningen.

Vore roligt att höra om hur ni andra tänkte/tänker inför förlossningsbrevet.Ni som är gravida just nu har ni förlossningsbrevet klart?

4 kommentarer:

  1. Åh, jag såg fram emot att skriva ett förlossningsbrev - känns som en mysig del avförberedelserna på nåt vis.
    Men, det blev aldrig av och i efterhand hade det ju inte varit till nån hjälp ändå, eftersom man liksom inte ens hann till BB... haha.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, jag ska nog inte skriva något förlossningsbrev..

    SvaraRadera
  3. Oj.. det där blir inte lätt att fylla i känner jag! Börjar på föräldrakurs i nästa vecka och antar att vi får lite mer information om "förlossningsbrevet" då! :)

    SvaraRadera
  4. Ja det är verkligen underbart :D Kärleken mellan er kommer växa SÅ mycket när er lilla är här :D

    SvaraRadera