torsdag 18 november 2010

Julmarknader

Nästa helg då det är första advent börjar man ha julmarknader(finns kanske undantag för vissa som börjar tidigare). I år tänkte jag besöka Skansens Julmarknad. Jag tycker att det är roligt att få uppleva nya saker och denna julmarknad kanske blir en tradition.

Såhär beskrivs julmarknaden på skansen:
"Julfirandet på Skansen börjar första advent. Då öppnar den traditionella julmarknaden, som startade redan 1903. Här dignar bodarna av mat, godsaker och julpynt. Brasorna tänds i de kulturhistoriska husen, där det också dukas julbord, pysslas och pyntas och granarna kläs".

Låter jättemysigt tycker jag!


Tips på andra mysiga julmarknader i Stockholmstrakten:

Gamla stans julmarknad - Stortorgets traditionsrika julmarknad, Stockholms äldsta, har månghundraåriga anor. Stockholms-Gillet arrangerar den sedan 1915

Den rättvisa julmarknaden - Julmarknad, föreläsningar, filmfestival och annat kring temat rättvis
och etisk handel(inomhus).


Sigtunas julmarknad - Fyra söndagar före jul fylls hela Sigtuna stad med julkänsla.

Gröna Lunds julmarknad-Kliv in i en förtrollande vacker tivolimiljö i vinterskrud med julshopping i julbodar, vinteröppna åkattraktioner, skridskobana, julmat, 5-kampsspel, lotterier och underhållning med Tobbe Trollkarl, jul-allsång för barnen och Christmas Carols

Kungsträdgårdens julmarknad- Under samtliga helger i december har ni möjlighet att ta del och njuta av allt från tomtar och bärnsten, troll och souvas, nordisk hemslöjd och munkar, glögg och strumpor, godis och sjalar till brända mandlar och ännu mera tomtar.

Bor ni i Stockholm eller ska hit under december så tycker jag absolut ni ska besöka någon av dessa julmarknader.

1 kommentar:

  1. Jag ser också fram emot alla julmarknader och hoppas att jag ska orka gå på några stycken trots att jag känner mis stor som ett hus och väntar på att min bebis ska hitta ut.

    Men jag kan avslöja att Gröna Lund tyvärr inte har någon julmarknad i år. min sambo jobbar där, så det kan jag intyga! :)

    SvaraRadera