måndag 15 november 2010

Receptet jag lovade!

Igår när vi var hemma hos pappa och hans särbo så fick jag detta recept. När jag lagar mat så går jag nästan alltid på känsla och följer inte ett recept slaviskt därav inga detaljer hur mycket man ska ha av råvarorna. Man får prova sig fram helt enkelt!

Grekisk pyttipanna:
Fläskfile eller Kycklingfile. Går att mixa båda också!
Potatis(klyftad)
Gul lök(klyftad)
Purjolök
Paprika
Tomater
Fetaost
Oliver


Denna panna ska sedan in i ugnen ca 40-60 min på 225 grader. Tomater, fetaost och oliver kan man tillsätta i pannan under slutet.

Marinad till köttet(marinera i flera timmar):

Matolja
Sambal oelek
Soja
Ingefära
Salt
Svartpeppar


Vitlöksröra:

Creme fraiche
Majonäs
Vitlök
Italiensk salladskrydda
Saft av citron eller lime


Röran passar nog utmärkt även till dipp när man dippar med antingen grönsaker eller chips.

2 kommentarer:

  1. Sv: Jag har använt niferex sen jag va i v.12 eller nåt hehe :P Och jag har faktiskt inte haft några problem med att använda de, men tack ändå för tipset ;)

    SvaraRadera