torsdag 4 november 2010

Vecka 23

Nu är vi inne i vecka 23. Veckorna fortsätter att gå fort!

Egna ord: Att somna blir allt jobbigare, det är svårt att komma till ro när man bara kan ligga på högra sidan i princip. Har blivit kissnödigare nu denna vecka . Annars tycker jag att jag får må bra. Är väldigt tacksam för att jag slipper ha ont i bäckenet eller andra besvär. Trött är jag men det har jag börjat att räkna med att vara hela graviditeten. Dock så hindrar det inte mig att orka vara uppe på kvällarna så det är skönt. Vincent rör sig mycket och man kan se rörelserna väldigt tydligt ibland på magen nu. Hicka är inget jag känt av ännu att han gör. Mysiga stunder har vi då och då när han sparkar.

Vecka 23 enligt familjeliv.se

Kroppen:
Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Publicerar bilder på mig och kulan senare under dagen.

3 kommentarer:

  1. Tack! Vecka 23 för dig nu ja, tiden framåt kommer nog bara springa förbi! Det gjorde den för mig :D

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kan inte heller fatta att det ligger en liten bebis i magen. Många dagar känner jag mig inte ens gravid :S

    SvaraRadera
  3. Ja, det är faktiskt sant, det är ju inte mer än några meter till närmaste H&M :)

    SvaraRadera