måndag 6 december 2010

Här vare julskinka och julbröd!

Vörtbröd:
50g jäst
2dl julmust
1 öl(alkoholfri valde jag)
250g lätt kesella
1 dl sirap
2 tsk salt
2 tsk ingefära
2 msk malda pomeransskal(Stor fördel med malda eller mortel)
2 msk malda kryddnejlikor(Stor fördel med malda eller mortel)
19-20 del rågsikt (prova dig fram)

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt sedan ölen och julmusten och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör. Tillsätt sedan kryddor,sirap, kesella och mjölet sist. Låt jäsa i 45 min. Sätt ugnen på 175 grader. Dela degen i 2 delar och forma dem, jäs degen i 30 min till. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min.

Julskinka:
1 skinka
Hela kryddpepparkorn ca 5-10 st
Lagerblad ca 5-10 st
Koka skinkan i 1-1,5 timme per kg



Griljering:
4 msk dijonsenap(Fungerar med vilken senap du vill)
1 äggula
1-2 msk sirap
ströbröd
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda senap,äggula och sirap. Pensla detta över skinkan och strö sedan ströbröd över skinkan. Sätt in skinkan i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar