torsdag 9 december 2010

Vecka 28

Det är exakt 3 månader till bf idag( 9 mars) och jag och lillgrabben går in i vecka 28, den tredje trimestern och 7 månaden. Mycket som händer med andra ord!

Egna tankar:
Tänk att vi äntligen är i tredje trimestern. Det känns overkligt men så himla bra! Lillgrabben har börjat stöka på kvällstid och nattetid igen. Det där med att vara lugn på kvällar/nätter var bara en liten fas. Nu är allt som vanligt igen med nattugglan! Haha! Magen är absolut mer otymplig nu men värre ska det ju bli så man får försöka vara så positiv som möjligt! Jag tycker att jag får må väldigt bra och jag hoppas det håller i sig ett tag till. Då går tiden tills vi får träffa guldklimpen betydligt fortare! Sammandragningar har jag haft en del, ibland gör det ont ibland inte. Angående att barnet börjat drömma så tror jag det drömmer om våra röster(Mikaels och min röst).


Vecka 28 Enligt familjeliv.se

Kroppen:
Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska. Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud. Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.
Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

Bilder på magen publiceras ikväll.

1 kommentar:

  1. Ja, jag har köpt en napp 0-2 månader och sedan två nappar som är lite större 0-6 månader. Alla tre från MAM tycker de verkar bra! Men sen tänkte jag vänta med att köpa fler tills jag ser om hon gillar dem :)

    Grattis till nya veckan!!
    Kramar!

    SvaraRadera