torsdag 16 december 2010

Vecka 29 och hängig

Hallå alla läsare!

Idag har jag varit och arbetat på dagiset. Jag är förkyld, har ont i halsen och är allmänt hängig. Mikael kände sig likadan när jag pratade med honom i telefon för en stund sedan. Så något har vi fått. Hoppas att man kan vara frisk under julen, det är ju inte långt kvar nu. Imorgon är det en vecka kvar till julafton.


Idag går även jag och lillgrabben in i vecka 29.

Egna tankar: Tiden fortsätter att rusa iväg. Tänk att dagen innan julafton då är vi inne i vecka 30! Helt otroligt! Men även om tiden rusar iväg så känns det som att det är långt tid kvar och vissa dagar är jag så trött på att vara gravid. Medan andra dagar så är det mysigt med magen och när älsklingen klappar på den. Längtar otroligt tills jag får träffa min lilla pojke! Börjar även märka mer av ont i ryggen och att man blir tröttare. Andfådd kan man vara av att bara sitta ungefär. Mycket svårare att andas nu!

Vecka 29 enligt familjeliv.se

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Bilder på veckans mage publiceras senare under kvällen

1 kommentar:

  1. Grattis till en ny vecka och hoppas ni slipper bli sjuka såhär innan jul... :/ Vore ju himla tråkigt... kram

    SvaraRadera