måndag 6 december 2010

Möte hos försäkringskassan

Nu har vi varit hos försäkringskassan på möte. Det gick jättebra tyckte vi och nu känns det mycket mer klart för oss.

Hur vi tänker kring vår föräldraledighet:

- Jag ska vara hemma de sju första månaderna och Mikael i 6 månader efter det.
- En månad innan bf har jag tänkt att börja ta föräldrapenning på heltid
- När lillgrabben är född ska Mikael ta sina "10 dagars" + semester i 3 veckor troligtvis. Detta för att vi anser det viktigt att båda är med barnet första tiden och att man kan hjälpas åt.
- Efter första månaden ska Mikael ta ut antingen ledighet eller föräldrapenning varje måndag i ett antal veckor(i nuläget vet jag inte hur många)om hans chef godkänner det.

Inom en snar framtid ska Mikael och jag sitta och planera detta på försäkringskassans hemsida med en e-legitamtion. Jag blir glad i kroppen när jag tänker på att vara föräldraledig, då finns ju vår lilla grabb hos oss.


Hur tänkte/tänker ni andra ?

1 kommentar:

  1. Det låter ju som en riktigt bra och uttänkt planering! De har börjat fråga på mitt jobb när jag ska gå på föräldraledighet och jag har fortfarade inte bestämt mig... Tror inte jag går en månad innan men kanske 10-14 dagar innan BF. Hur har FK räknat på din förädrapenning? Kan det räknas på den lön du har nu på förskolan? Jag tycker det är så lätt att hamna i kvinnofällan då mannen ofta tjänar mer och det gör att kvinnan är hemma men ni verkar ju verkligen lösa det på "rätt" sätt! Vad ska du göra efter din föräldraledighet? Har för mig att jag läst att du är socionom?
    Många frågor:)
    kram kram

    SvaraRadera